tirsdag 9. juni 2015

Populært babysett

Jeg trives fremdeles med å hekle babyjakker og sokker. Finner stadig nye oppskrifter på nett som må prøves. Men først har jeg to jakker og et par labber som må ferdigstilles. Må være litt streng med meg selv, ellers blir det lett en 10-12 UFOer.

Babysettet jeg holder på med nå er det fjerde i samme mønster, og det er veldig enkelt når du først har heklet det en gang.

Må tilstå at jeg strevde til å begynne med; Fant babyjakken tilfeldig da jeg surfet på YouTube, og falt helt for den søte jakken. Den må prøves- og jeg trykte på linken for å se. SPANSK!

Ja, ja, jeg kunne jo ikke gi opp for det om jeg ikke kunne språket. Heklenål, garn, penn og papir lå klart. Så satte vi i gang. Jeg skjønte ikke bæra! Og ikke ble det opplyst om maskeantall eller omganger i skrift på viedeoen slik at jeg kanskje kunne gjette meg frem til et resultat.

Jeg var heldig, for på slutten av 1. video ble det stoppet opp for å telle omganger - det ble min redning. Jeg frøs bildet og fikk talt opp antall stavgrupper samt antall omganger. I den 2. instruksjonsfilmen var det kanten rundt jakken og ermene som ble forklart, og nå, når jeg hadde fått inn grunnprinsippene gikk det forholsvis lett. Voila, jakken ble ferdig. Og fin ble den også.

Men jeg kunne jo ikke gi meg der. Jeg måtte jo hekle lua som hørte til, og labbene. Ny instruksjonsfilm på spansk. Da jeg startet denne fikk jeg se maken jakke på bildet fra videoforslagene til høyre i bildet - på engelsk. Nå fikk jeg sjekket at jakkemønteret "mitt" var riktig. Hærlig!

Lua og labbene ble til slutt en miks, da den engelske versjonen hadde en helt annen lue enn den jeg ville ha, og labbene var det kun spansk instruksjon på (og den viedeoen hadde jeg store vansker med).

Dette settet er heklet i Viking Bjørk og skal bli barselgave.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar