lørdag 20. juni 2015

Pjoning

Pjoning er en teknikk som jeg har tilegnet meg i de senere år, eller kanskje ......  nei :-)  Jeg har jo kunnet hekle siden jeg var en neve stor. Da kunne jeg også pjone.

Denne gamle teknikken er kommet til heder og verdighet igjen. Selv er jeg kjempeglad for å ha fått tilegnet meg denne kunnskapen. MEN utlært - nei det er jeg ikke. Takket være Monicas Pjone-verden og boka hennes "Pjoning i Mitt Hjerte" har jeg lært en masse.

 Jeg har pjonet en del votter i fritidsgarn, og tovet dem litt for hånd. Etter min mening, de beste vottene jeg har hatt. Det samme kan sies om pulsvantene og luene. En kan bruke alle garntyper, tykt og tynt, men jeg holder meg til ull og bomull.

For å lage mønster veksler en med å pjone i fremre og bakre maskeledd.

Her er et utvalg av mine luer:

Viking Superwash, str. liten

Vining Sportsragg, str. 2-3 år

Viking Superwash, str. 5-8 år

Mor Aase Superwash, str 1-2 år

Denne lua har pjonede border, og toppen er hakket. Viking Sportsragg, str. dame


Og her kommer en link til grunnkurs i pjoning:
  https://youtu.be/SOGZB1rAYOo
(Du må markere linken og velge åpne lenke i ny fane)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar